زمان شروع میوه دادن به نوزاد

شش ماهگی زمانی مناسب برای شروع میوه دادن به نوزاد است. همچنین سیب و موز انتخاب‌های مناسبی برای شروع میوه دادن به نوزاد هستند و مصرف برخی میوه‌ها به نوزادان زیر یکسال توصیه نمی‌شود.

در سن شش ماهگی می‌توانید با توجه به نظر پزشک غذای کمکی نوزاد را شروع کنید. از آنجایی که میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری اند، انتخاب مناسبی برای شروع غذای جامد هستند. طعم‌های دلپذیر، بافت و رنگ‌های متفاوت میوه ها تجربه جالب و هیجان انگیزی برای نوزادان هستند. اما با شروع میوه دادن به نوزاد زیر یک سال باید بدانیم چه میوه‌هایی برای آن‌ها مناسبند و از مصرف کدام میوه ها باید اجتناب کرد؟
زمان شروع میوه دادن به نوزاد
از نظر بسیاری از پزشکان شش ماهگی زمان مناسبی برای شروع تغذیه نوزادان با پوره میوه است. البته بهتر است در این مورد نظر پزشک کودک را جویا شوید و از روش مورد نظر او در تغذیه نوزاد پیروی کنید.
هنگامی که نوزاد بتواند سر و گردن خود را کنترل کند و بدون حمایت بنشیند (زمان گردن گرفتن نوزاد) ، برای شروع غذای کمکی آماده است. یکی دیگر از نشانه‌های آمادگی نوزاد برای خوردن غذای جامد، تمایل او به خوردن غذا از بشقاب شماست.
میوه‌های مناسب برای نوزاد
شروع میوه دادن به نوزاد را با میوه‌هایی که به راحتی قابل هضم هستند شروع کنیدانجام دهید.
سیب؛ یک منبع سرشار از ویتامین C است که به جذب آهن در بدن کمک می‌کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. سیب همچنین دارای فیبر زیادی است، که از بروز یبوست پیشگیری می‌کند. سیب را می‌توانید به شکل پخته و له شده به نوزاد بدهید.
موز؛ دارای پتاسیم است که موجب بهبود کارکرد عضلات و قلب می‌شود. موز له شده یک وعده غذای دلچسب و خوشمزه برای نوزاد است.
هلو؛ سرشار از فیبر، ویتامین C و
است. یک میان وعده مغذی که باعث تقویت بینایی و تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود.
آووکادو؛ سرشار از بتاکاروتن و فیبر است. همچنین منبعی غنی از آهن و پتاسیم است.
طالبی؛ مغذی‌ترین میوه در میان میوه‌های بوته‌ای (خانواده ملون ها) است. طالبی میوه‌ای شیرین و غنی از ویتامین C و بتاکاروتن است.
گلابی و زردآلو؛ میوه‌هایی مغذی هستند که نوزاد به راحتی آن‌ها را هضم می‌کند. گلابی کمترین میزان آلرژی زایی را میان میوه‌ها دارد.

میوه‌های ممنوعه برای نوزاد
کلینیک مایو (MayoClinic.com) اعلام کرده است که میوه‌های به شدت اسیدی مانند پرتقال، گریپ فروت و توت فرنگی برای نوزادان زیر یکسال مناسب نیستند، زیرا باعث ادرار سوختگی در آن‌ها می‌شوند.
همچنین بایستی از مصرف میوه‌هایی که دارای سم و آفت‌کش زیادی هستند، پرهیز کنید. طبق گزارش کارگروه محیط زیست، سموم دفع آفات در غذا‌های کودک بسته بندی شده وجود دارد. میوه‌هایی مانند گلابی، هلو، سیب وآلو نیز دارای مقادیر زیادی سموم دفع آفات هستند. البته این بدان معنا نیست که نوزاد نباید این میوه‌ها را بخورد. بلکه می‌توانید از انواع ارگانیک آن‌ها استفاده کنید.
مصرف میوه‌های خشک شده، برگه ها، دانه‌های انگور کامل یا قطعات بزرگ میوه به نوزادان توصیه نمی‌شود، زیرا خطر خفگی در پی دارد.

 

فیلتر میوه وسیله ای بسیار مناسب جهت کاهش احتمال پریدن تکه های میوه در گلوی کودک شماست. تغذیه خوب سلامت نوزاد را بهتر میکند و همچنین نوزاد طعم و خوشمزگی میوه را بطور کامل حس میکند.

تکه های کوچکی از میوه هایی چون توت فرنگی، موز، هندوانه، گلابی، انگور، پرتغال و…را درون محفظه این پستانک قرار دهید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *